Věnováno památce světově proslulého hypnotizéra, spisovatele, uměleckého řezbáře, kameníka
Břetislav Kafka ve svém ateliéru
Jaroslav Zach, Světla i stíny magie
V knize Světla i stíny magie, v kapitole Okultismus píše autor,
Jaroslav Zach, mimo jiné i o Břetislavu Kafkovi:
"Stoupenci okultismu jsou ze všech vrstev, od laiků až po známé učence …
Je mezi nimi mnoho rozporů a směrů. Snad nejvíce populární bylo
dílo B. Kafky z Červeného Kostelce vydané pod názvem Nové
základy experimentální psychologie, duševědné výzkumy a objevy.
Autor se zde staví do polohy objevitele nových poznatků, získaných
na základě pokusů. Reklama knihy uvádí 38 let výzkumů a přes
50 000 pokusů. Nikde neuvádí zdroje, ze kterých čerpal, i když je
zcela jasné, o které autory jde. Své teorie opírá o teorii existence
samostatné duše."
Na straně 31 uvádí: „Člověk se skládá z hmotného těla a duchové
duše, které jsou spojeny v jednu lidskou přirozenost (podstatu).
Duše je formou těla, tj. dává tělu lidský život.“
Na straně 33: „Člověk byl úmyslně postaven do tvůrčího celku
přímým zásahem Božím. Objevuje se na světě náhle, v době
diluviální, a to jako dokonalá bytost.“ …
V knize cituje názory B. Kafky týkající se teorie (lidského,
živočišného) magnetismu a její uplatnění v léčitelství, zmiňuje jeho
experimenty s levitací osob, materializací, přemísťováním předmětů
atd. Uvádí Kafkovy osobní praktické zkušenosti se spiritismem,
které později sám odmítá a vysvětluje, že nejsou projevy duší
ze záhrobí, a četné experimenty v oblasti hypnózy.
Připojuje i své osobní zjištění: "Při rozhovoru s uváděným svědkem
(pozn. Kafkových experimentů), tento jen povšechně uváděl to,
co je napsáno v knize, na více si nepamatoval a žádné písemné
záznamy či protokoly neexistují.
V reklamním tisku je i názor biskupa Dr. M. Píchy: „Pročetl jsem
Vaše pozoruhodné dílo Nové základy experimentální psychologie,
v němž jste uložil vzácné výsledky svých pokusů o vzájemné
činnosti duše a těla. S povděkem seznávám, že trváte
na základních pravdách svaté víry o nesmrtelnosti duše
a nadpřirozenosti zázraků Kristových a že svými pokusy v mezích
dovolenosti potvrzujete věroučné pravdy. Psychologové a psychiatři
měli by ve Vašich poznatcích vděčný pramen pro jejich obor.“
"Naprosto jiný názor však nacházíme v příspěvku olomoucké
arcidiecéze k Desetiletí duchovní obnovy pod názvem Okultismus
uvnitř církve v ČSSR (Kolektiv Ch. O., dokončeno 7.6.1989),
kde se uvádí: „Církev odvrhla magii jako dílo ďáblovo, jako
pozůstatek pohanství. Okultní praktiky jsou zakázány Písmem.
Zakazuje se aktivní či pasivní účast na hypnóze, kontakt se
spiritismem a proutkařství patří mezi pověry.“ Ve stati F - Knihovna
se dále píše: „Je třeba učinit očistu knihovny od okultních spisů
Břetislava Kafky, Karla Weinfurtera, od knih s orientální filosofií
a mystikou, od knih, které doporučují jógu. Knihy je nejlépe spálit.“
Na straně 9 je uvedeno: „Úkazy jako telekineze, zhmotnění atd.
se dějí uvnitř spiritismu a spiritismus je jasně Církví zakázán.
Jenže, když se tomu dá jiný název a dělá se totéž, například místo
názvu medium se dá název subjekt (viz B. Kafka), pak už jsou to
„legální“ pokusy i pro oblast svědomí. Jaké pokrytectví!“
Úryvky z knihy Jaroslava Zacha Světla i stíny magie,
str. 191 – 195, rok vydání 1990.
Jaroslav Zach, Jaroměř
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)